Wednesday, May 8, 2013

Gugur atau Miscarriage. Perlu solat atau tidak?

Assalamualaikum.



Motif letak gmbr sendiri? But gua super loike gmbr gua yang ni.
Suami kata kita ni bela hantu ke gmbr nmpk cntik? Pffftt, nampak tak dia nak ckp aku tak cantik? T_T

_____________

Okay back to our business, ecehhh .. As some people knows, exactly 7 weeks of my pregnancy, aku keguguran. Alhamdulillah, it is "complete miscarriage". Aku berdoa supaya tidak perlu keluarkan apa apa dari perut aku nih, seram sejuk rasa!

Okay, on the day yang aku miscarriage tu, balik je after 4 hours bertarung sakit (hoyy sakit weh serious!), so balik je aku tak nampak benda lain selain daripada tilam. And aku LENA, langsung tak terjaga dari 8pm until 12am. Seriously!

Tu pun dengar suara suami "lenanya dia tido".

We assumed yang aku tak perlu solat, kengkonon darah nifas. Then tah cmne, while google-ing pasal miscarriage, cara berpantang and stuff, aku tergerak hati nak google pasal should I pray or not kan, just nak confirmation lah daripada dok assume assume kan.

So, I found out that I HAVE TO PRAY as darah aku tu dianggap as DARAH ISTIHADHAH in which everytime nak solat aku kena cuci dan ganti pad. For those yang cakap "alah biasa lah tu" or "ala kejap je cuci tu". Yes, cuci memang maybe kejap je, nak bangun bejalan, duduk dalam toilet tu mmg perit k perit. Sebab the whole body sengal and sakit especially kaki sbb dalam toilet takleh pakai stokin, so sakit dia Allah je tahu.

Not just me, Kak Ngah, Mama, Mak Mertua Kak Ngah, Kak Long (Kak Ipar Kak Ngah) and some people especially those yang dah tua tua lah kan, they all semuaaaa assumed mmg tak yah solat. Then I called Abg Long, tanya, dia kata dia pun tak pasti pasal isu ni tapi dia kata follow yang paling aku yakin.

So of course aku yakin dgn pembacaan aku instead of those yang "rasa mcm .. rasa mcm .." kan? Then ade yang memang tak bagi aku solat sebab based on their knowledge and maybe experience, but again I google-ed and read more about this and then baru ah gua reti nak explain.

Why Kena Solat? Why ia dianggap Darah Istihadhah?

Marhalah Penciptaan Manusia di dalam rahim ibunya ;

1- Nutfah (نطفة = air mani) selama 40 hari
2- 'Alaqah (عَلَقَةً = seketul darah) selama 40 hari
3- Mudhghah (مُضْغَةً = seketul daging) selama 40 hari


Kemudian ditiupkan ruh setelah selesai 3 peringkat 40 hari ini, iaitulah selepas 120 hari.


Di dalam ayat di atas (Al-Hajj : 5), ALLAH swt telah menyifatkan bahawasanya pada peringkat Mudhghah (مُضْغَة ) itu akan berlaku dua perkara. Pertama ALLAH akan menyempurnakan kejadiannya dan yang kedua ALLAH tidak menyempurnakan kejadiannya. Ini bermakna kesempurna kejadian itu berlaku pada peringkat yang ketiga iaitulah setelah berlalunya 80 hari.


Berdasarkan dalil ini, beberapa ulama berpendapat jika sesuatu keguguran itu berlaku sebelum berlalunya 80 hari. Maka darah yang keluar dari wanita tersebut adalah darah Istihadah. Jika keguguran itu berlaku antara 80 hari ke 120 hari (hari ditiupkan ruh) maka di lihat pada janin tersebut adakah wujud padanya sifat manusia seperti tangan, kaki, kepala dan lain-lain. Jika wujud sifat-sifat manusia maka darah yang keluar adalah darah nifas, jika tidak wujud maka darah yang keluar adalah darah Istihadhah.


Disebabkan aku miscarriage ketika 7 weeks, so ia clearly adalah darah istihadhah. Semoga info ini berguna untuk semua wanita yang mungkin mengalami nasib yang sama mcm kita. But whatever it is, jangan over sedih! Jgn buang tebiat tgk gmbr baby lama lama (husband aku risau masa aku tgk gmbr baby Dena Bahrin hari hari, LOL). Dah anak dia ommel, tgk laaahhhh T_T

But seriously, have faith in Allah. Never meragui segala yang telah Dia tentukan buat kita. Allah knows best. Setiap berlaku ade hikmaknya. Tak yah cakap la "kau tak paham .. aku nak kot baby tu". Hello, siapa yang tak sedih hilang anak sekelip mata? Everyone wants the baby to be perfectly alive and you can see em, hold em. But again, Allah knows best! Aku redha, husband pun ckp "its okay, ade rezeki lain nt. takyah fikir dulu, fikir ketumbuhan tu dulu" (which we just found out during the miscarriage ultrasound session). 





Oh husband, I love you dunia akhirat. You know, even though we're not perfect, well sayang tak kuruih kuruih lagi :( but I will try to be the best wife for you, doakan kita kuruihh before raya ni sayang!


Last but not least ;

feel free to LIKE our new facebook page, sebabnya in 2-4 weeks time we will be launching out first website tp akan di inform from time to time with this page.


Wassalam.

1 comment:

  1. Salam singgah, jemput segmen: novel diagnosis, header, topup,
    vector art, tudung bawal untuk dimenangi..
    http://studioous.blogspot.com/2015/02/1st-segmen-kerjaya-blogger-ipt-by.html

    ReplyDelete